OLIVERA CAVRIĆ _
ISPOD PRIVIDA, MORE LJUBAVI ČEKA NA NAS _
Samostalna izložba 2025.
Živimo u čudnim vremenima, koja su čudna nama ali ne i ljudskoj povijesti. Povijest nas nije ništa naučila; možda se zato trebamo zapitati, čemu, uopće, povijest?
Svakodnevno, razdvojeni između obaveza, očekivanja i želja, svjedočimo nepravdama, prijevarama, manjim ili većim, od bližnjih, prijatelja, institucija, države… No, da ne bude zabune, takva iskustva nisu jedino što
čini život. Postoje predivna iskustva koja nas vesele i vraćaju vjeru u ljude. Vjera u ljude moj je putokaz kroz život. Putokaz koji me izvlači iz svega što nalikuje sukobu. I kad pred sobom imam odluku – reagirati na nepravdu ili ostati po strani. Prešutjeti nepravdu, ignorirati je, „ispravno” je ponašanje u našim takvim čudnim vremenima. Ipak, dan za danom, moj putokaz vodi me prirodi. Našoj, pravoj prirodi. A ona, prožeta i okupana u beskrajnom moru ljubavi, čeka na mene, na nas. More ljubavi koje nas čisti od nas samih, osnažuje i vraća na pravi put, a taj put je upravo ljubav.
Olivera Cavrić
Današnju veliku umjetničku produkciju može se ugrubo podijeliti u dvije velike skupine – djela i umjetnike koji pozivaju na razmišljanje te djela i umjetnike koji bude osjećaje u nama. Rijetka su djela koja se poigravaju intelektom i emocijom u isto vrijeme. “Ispod privida, more ljubavi čeka na nas” Olivere Cavrić je upravo takvo djelo. Zamišljeno je kao svojevrsno putovanje na kojem publika prolazi kroz tri odvojena umjetnička djela koja su zapravo cjelina, gdje doživljava meditativno, audiovizualno iskustvo koje zove na refleksiju, na osjećanje i razmišljanje. Prvo djelo je poliptih od 33 platna (tisak, akril i akrilni lak sa zlatnom folijom) poredanih u 3 reda s naizgled apstraktnim tretmanom plave boje u maniri Kleina, koju Cavrić kombinira sa zlatnom bojom. Danas nema puno umjetnika koji bi zlatu, koje je često sinonim za luksuz i kič, mogli dati pravo sakralno značenje. Kod Cavrić, kombinacija plave i zlatne boje otvara dva aspekta. Prvi, očigledniji, nadovezuje se na naziv djela. Plava i zlatna su boje mora i sunca. Njenu apstraktnu kompoziciju plave i zlatne boje možemo protumačiti kao prikaz vizualne igre sunčevih zraka i njihovog odraza na morskoj površini. Drugi aspekt je sakralni osjećaj koji ova kompozicija budi, slijedeći tragove poznate lapis lazuli plave boje egipatskih hijeroglifa i kršćansko bizantskih freski. Ovaj poliptih apstraktnih slika u plavoj i zlatnoj boji budi osjećaj posjete svetom mjestu. Naime, to značenje potvrđuje i simbolika broja 33. Na zidu su prikazane 33 slike koje se najbolje percipiraju kao jedinstvena cjelina. Drugo djelo je friz, sastavljen od 33 slike u kombiniranoj tehnici (tisak, drvene boje i pastel) – kadrovi morske površine, impresionistički uhvaćeni trenuci iste igre mora i sunčevih zraka. Simbolika svetih 33 opet je tu. Ali smjer je obrnut. Ako je prva cjelina ekspresionistički apstraktna, ovaj je friz impresionistički konkretan. Cavrić ovdje nastoji uhvatiti taj trenutak beskonačne refleksije sunčevih zraka na vodi. Svaki rad je naslovljen, ima svoju ideološku pozadinu. Ovdje Cavrić dodaje novi moment metafori refleksije. Kadrovi nisu obični vizualni odrazi, već trenutci ljudske (samo) refleksije. Ona prikazuje onaj iskonski preddiskurzivni trenutak u kojem se rađa ideološka misao. A to je upravo onaj trenutak kada smo sami sa sobom, razmišljajući o sebi, o ljubavi, o svijetu općenito. Tu dolazimo do posljednjeg djela u kojem Cavrić poziva publiku na refleksiju. Na cijelom zidu projicira se video istog mora, s plaže Mala Srebrna na otoku Visu. To je ista impresija iz prethodnih djela, ali sada nije fragmentirana, već imerzivna. Cjelokupni galerijski prostor stvara ambijent stvarnog doživljaja, koji je u prethodne dvije cjeline predstavljen u klasičnijem likovnom mediju i statičnom postavu. Cavrić ne samo da autoreferencijalno rekreira sam stvaralački čin, već poziva publiku da ga i sama doživi. Naime, ideja za ovu izložbu rodila se upravo u jednom takvom trenutku refleksije, jednog ljetnog dana, na plaži Mala Srebrna na otoku Visu, tamo gdje, ispod privida, more ljubavi čeka na nas.
mr.sc. Saša Stanišić,
filmski redatelj, pisac i profesor

PRIVID _
Vizualne stimulacije II, 2022.
Serija radova iz 2022. g. nastala iz dvije zaboravljene skice iz 2004. Tada je fokus rada bio na čistim vizualnim, optičkim senzacijama. Smatrala sam da optička senzacija može stvoriti privid u kojem se očituje aura slike, nešto ,,posebno” što izvire iz optičke pulsacije čime djelo postaje živo, postaje umjetničko. Iz današnjeg aspekta, ono što vidim, predstavljanje je duhovnosti u umjetnosti. Duhovnost, u ovom slučaju, kao potraga za unutrašnjim, vlastitim mirom, skrivenim ispod privida.






KEEP ON GOING _
Happy Holidays, 2020.
Ciklus pod nazivom – Nema logike – prethodio je ovom radu, ali kao i dosta drugih “malih ciklusa” ili bezuspješnih pokušaja (možda nakon 20 god. shvatim što sam htjela prikazati), Happy Holidays – Keep on going – govori o dosadi, našem uznemirenom umu koji nije u stanju sagledati i osjetiti ljepotu oko sebe, čak i na zasluženom godišnjem. Unatoč svemu, volim ostati pozitivna i zato… iako nema logike, iako nema pravde, nastavljamo dalje i živimo svoje snove.









ODBROJAVANJE _
Ciklus slika od 2016.
Skica pod nazivom “Telefon” iz 2000. godine nastala je u ateljeu u Skopju. Eksperimentirala sam s papirom, oblicima i kontrastima. Brojevi su se pojavili spontano. Tada, kao i sada, fasciniraju me kao jedan red, poredak kojim idemo, stvaramo putanju gledanja, analiziranja ili oblikujemo postupke i obrasce u životu. Brojevi kao motiv pojavit će se i kasnije u seriji “Odbrojavanje”.



DOSADA _
Ciklus slika od 2014./2015.
Dosada, lagodan život i palme
Natuknice koje na prvu možda i ne znače nešto posebno. No, za mene, predstavljaju vraćanje u mladost, vrijeme kada B. Russell i ,,Osvajanje sreće”, za mene prvi put postavljaju i otvaraju pitanje dosade i što ona znači. Sjećam se da je dosada u djetinstvu bila itekako plodonosna, kreativna, introspektivna. Danas, za mene dosada znači sretan život, slično kao što vrlo često povezujemo palme s lagodnim životom, priče o ostvarenjima američkog sna… Kako ne bih nastavila pripovjedati o kapitalizmu i umjetnom stvaranja straha od dosade i izmišljanja kojekakvih suludih uzbuđenja, prikladnije je završiti s Russellovim citatom: ,,Mi se manje dosađujemo od naših predaka, ali se zato više bojimo dosade.”



DOBAR _
NUS-Tampon generacija, Split, 2012.
Na pitanje što je prava umjetnost, odgovaram da je prava umjetnost biti dobar prijatelj, roditelj, skuhati dobar ručak… To su sve male ,,nevažne” aktivnosti koje radimo svaki dan i u kojima želimo biti uspješni. Afirmativne poruke imaju za cilj osnažiti pojedinca i dati jasno do znanja da se i male ,,nevažne” stvari “računaju” i pomoću njih, mi stvaramo veliku sliku ,,dobrote”.
Svaki čovjek rođen je s umjetničkim talentom i ima potrebu za stvaranjem, uključujući i kuhanje dobrog ručka. Jednostavno, sve se računa i stvara veliku sliku ,,dobrote”.
_________________
Šest digitalnih grafika 25×25 cm su izložene u galerijskom prostoru uz 150 T-shirt majica koje su besplatno podjeljene posjetiteljima kako bi poruke o umjetnosti nastavile ŽIVJETI i nakon završetka izložbe.




























VIZUALNE STIMULACIJE _
2002.
Godina 2002., intrigiraju me optičke senzacije, vibracije koje nastaju pri promatranju. Razmišljam što djelo čini posebnim, što mu daje snagu da postane umjetničko… Za vrijeme optičke senzacije, prostor, naizgled “prazan” između djela i promatrača, postaje aktivan, vibrantan, živ. Sasvim dovoljno da prihvatim tu senzaciju, da na fizičkoj razini djelo ima svoju auru koja šalje impulse do nas. To je početak „Vizualnih stimulacija”. Kontrast između bijele i crne ,,boje” (tekst u knjizi, nepregledni znakovi koji se nižu jedan za drugim, formirajući slike i emocije), kontrastne boje zarobljene na crnoj podlozi, izložene na bijelom zidu, stvaranje novih svjetova, zvijezda i planeta. Autori, Viktor Vasarely, Kazimir Malevich i Stephen Weinberg -“Prve tri minute” pomažu mi da zaokružim i realiziram ciklus Vizualne stimulacije.
2004. realiziram samostalnu izložbu u KIC Skopje, kustos Zorica Lojpur Bogdanovski.

BIO _
Olivera Cavrić, slikar i dizajner
Olivera Cavrić (Skopje, 1978.) je diplomirala Slikarstvo na Fakultetu likovnih umjetnosti u Skopju, u klasi prof. Dušana Perčinkova, 2003. god., odsjek Slikarstvo, podsmjer Grafički dizajn. Od 1998.-2000. volontira u Nevladinoj organizaciji MCMH u Skopju te drži sate crtanja. Od 2002. do 2004. radi grafički i video dizajn u video produkciji Art Ulica 26, Skopje. Od 2004. do 2017. stalno je uposlena kao grafički dizajner u Marketingu Koncerna Agram, Zagreb. Od 2017. radi samostalno kao slikar i grafički dizajner.
ARTIST STATEMENT _
Glavni fokus u mom radu su izazovi pojedinca u suvremenom društvu, točnije utjecaj racionalnog naspram intuitivnog.
U svom radu koristim klasične slikarske i digitalne grafičke tehnike, akril i suhi pastel u kombinaciji s fotografijom, tekstom i transfer pečatom (Xerox). Repeticija je vrlo često zastupljena, kao mantra koja može zaokupiti naš razum i na taj način nam pomoći da izađemo iz našeg racionalnog (konfuznog) labirinta.
Ista može biti primjer jednostavnog odbrojavanja ili izravne tekstualne poruke, koja ima za cilj ohrabriti ili potaknuti akciju. Ponekad je dovoljno samo priznati sebi da je sve u redu i ponovno pronaći mir i zadovoljstvo u sebi.
Moj rad ima za cilj osnažiti pojedinca te identificirati ,,univerzalnu sreću”.
OBRAZOVANJE _
1997- 2003 Fakultet likovnih umjetnosti, Skopje, Univerzitet Sv. Kliment Ohridski / Smjer: Slikarstvo, podsmjer: Grafički dizajn / Klasa: prof. Dušan Perčinkov
SAMOSTALNA IZLOŽBA _
2004. Mladinski Kulturni Centar, Skopje – naziv: Vizualne stimulacije, kustos Zorica Lojpur Bogdanovski.
SKUPNE IZLOŽBE _
2008. Site-specific ,,Između dvije crkve”- Skopje, Skopsko kulturno leto i DLUM; 2008. Independent Drawing Gig (IDG) 4 Skopje Edition;
2012. projekt ,,Dobar” galerija Bačvice, Split, NUS – Tampon generacija; 2016., 2017., 2018., 2019., 2020., 2021., 2024., Zagreb, Godišnje izložbe članova HDLU; 2024. HDLU Istre, Pula – Minimalizam
NAGRADA _
2022. Pobjeda na 12. natječaju HDLU-CROZ, tema ,, Suosjećanje”, rad: Iznad i Ispod Privida Nalazi se Ljubav.